مارالی، روستایی در یمن زیر گرمای سوزان خورشید و دمای طاقت فرسایی که به دلیل دریای سرخ زندگی را بی نهایت سخت می‎کند، شش زن و پسر بچه‎ای روی زمین دور یک بشقاب مخلوطی از آب گوجه و گوشت ناچیزی از ماهی نشسته‎اند. به نظر می رسد که پسر بچه ۵، ۶ ساله باشد و با بی اشتهایی تمام مقداری از غذا را به کمک مادرش می‎خورد. صادق ۱۲ ساله است.

نیمی از کودکان یمن دچار سوء تغذیه هستند و عواقب این سوء تغذیه از قبیل عقب افتادگی و دیگر بیماری‎ها را به دوش می‎کشند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد یمن دومین کشور از لحاظ ابتلا به سوء تغذیه پس از افغانستان است. در استان حدیده که صادق و خانواده‌اش در آن زندگی می‎کنند، از هر سه فرزند یک نفر به سوء تغذیه دچار است، این یعنی دو برابر بیش از آنچه که سازمان ملل متحد به عنوان وضعیت اورژانسی اعلام کرده است.

b_550_300_16777215_00___images_stories_life_download_5.jpg

این بحران در حالی در حال افزایش است که دولت یمن با ناآرامی‎های بین‌المللی و داخلی دست و پنجه نرم می‎کند. القاعده نیز از این فرصت سوء استفاده می‎کند و برای جلب نظر به روستاها غذا می‎فرستد. ناآرامی‎های سیاسی و مبارزات داخلی تلفات زیادی بر جای گذاشته است.

روستاییان مزارع خود را اجاره داده و به شهر رفته‎اند و باقی آنها که مانده‎اند، به دلیل افزایش سه برابری قیمت سوخت قادر به تامین هزینه بنزین مورد نیاز پمپ آب به مزارع نیستند.

وارود ۶ ساله به شکم بسیار بزرگش خیره می‎شود و گریه می‎کند، او به دلیل دوکی شکل بودن پاهایش که بر اثر سوء تغذیه به این روز درآمده قادر به راه رفتن نیست. مادر وارود می‎گوید که بیماری فرزندش خیلی برایش آشناست چرا که دو فرزند دیگرش نیز به دلیل همین بیماری جانشان را از دست داده‎اند. وی در ادامه می‎گوید: من نمی‎دانم باید با اندک پولی که دارم برنج بخرم یا دارو؟

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد ۲۶۷ هزار کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند. یمن فقیرترین کشور خاورمیانه است و این فقر از سال ۲۰۰۹ دو برابر شده است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا در سازمان ملل متحد، ۴۴ درصد از جمعیت یمن غذای کافی برای خوردن ندارند.

b_550_300_16777215_00___images_stories_life_download_17.jpg

(Visited 26 times, 1 visits today)