عروسک نماد بدن انسان و یکى از شناخته‎ترین، شاید قدیمى‎ترین، اسباب بازى‎هایى است که نژاد انسان خلق نموده است و به صورت سنتى براى بازى دختران در نظر گرفته شده است.

اما یک مطالعه  که توسط شرکت آلمانى E. On انجام گرفته ادعا مى‎کند که بازى‎هاى ویدئویى جایگزین عروسک شده و محبوب‎ترین اسباب بازى در بین کوکان بریتانیایى در قرن بیست و یکم بوده است.

٢٠ درصد کودکانى که در این مطالعه شرکت کرده‎اند بازى ویدئویى و کنسول‎هاى بازى را در صدر فهرست اسباب بازى‎هاى خود قرار داده‎اند، در حالی‎که ١۶ درصد ادعا مى‎کنند که همچنان علاقه دارند با عروسک‎شان بازى کنند.

آدریان ووس مدیر سابق شرکت Play England می‎گوید: ممکن است عروسک دیگر اسباب بازى محبوب نباشد ولى انتظار نمی‎رود که عمرشان به این زودى به سر رسد. کودکان بازى‎هایى را مى‎پسندند که دنیاى بزرگسالان را تقلید کند و عروسک این امکان را به آنها می‎دهد.

به عقیده وى عروسک‎ها قادر به ایفاى نقش افراد مختلفى در زندگى حقیقى یا خیالى کودکان بوده و مى‎توانند نقشى والدین گونه بازى کنند. وى مى‎افزاید: البته ظهور کامپیوتر و کنسول هاى بازى نباید والدین را نگران کند و نباید این ابزار را “دوستان ناباب تلقى” کنند زیرا در دنیایى که به صورت روز افزونى کامپیوترى مى‎شود کودکان نیازمند آموختن شیوه استفاده از ابزارهاى الکترونیکى هستند، هرچند در صورت وابستگى شدید به این وسایل خطراتى متوجه کودکان خواهد شد.

نکته جالب در این جابجایى سلیقه از عروسک به بازى ویدئویى این‎است که این دو به شدت مفهومى هستند. در هر دو مورد کودک چیزى انسان گونه را در فضایى کنترل مى‏کند. آواتارها همان تجسم دیجیتال عروسک‏ها هستند. به گفته آقاى ووس کودکان به اشیایى نیاز دارند که بتوانند آنها را خراب کرده، بسازند و یا مرتبشان کنند و این عمل کارکرد مهارتى و هماهنگى بین دست و چشم آنها را بهبود مى‏بخشد.

منبع: http://www.escapistmagazine.com/news/view/118098-British-Children-Prefer-Videogames-More-Than-Dolls

(Visited 62 times, 1 visits today)