germany-opens-baby-bank-008.jpg

سازمان ملل می‎گوید که جعبه‎های نوزاد که کودکان ناخواسته تازه متولد شده در آنها رها می‎شوند حق کودک برای شناسایی والدین و قرارگرفتن تحت سرپرستی آنها را نقض می‎کند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل که رفتار دولت‎ها در قبال حقوق کودکان را گزارش می‎کند، درباره شیوع این جعبه‎ها در اروپا هشدار داده است. این جعبه‎ها که دارای یک زنگ هشدار برای جلب توجه افراد یا یک مددکار هستند و معمولا در بیرون بیمارستان‎ها قرار دارند، این امکان را ایجاد می‎کنند که نوزادهای تازه متولد شده ناخواسته درون آنها رها شوند.

این کمیته که مستقر در ژنو و گروهی متشکل از ۱۸ کارشناس حقوق کودک است می‎گوید: پدیده “کالسکه‎ بچه‎های سرراهی” و “جعبه‎های نوزاد” قرن گذشته در اروپا ناپدید شده بود و اکنون تقریبا ۲۰۰ جعبه نوزاد طی یک دهه گذشته در اروپا و در کشورهای متعددی از جمله آلمان، اتریش، سوئیس، لهستان، جمهوری چک و لیتوانی پیدا شده و از سال ۲۰۰۰ بیش از ۴۰۰ کودک در این جعبه‎ها رها شده‎اند.

این در حالی‎است که گروه‎های مذهبی و سیاستمداران دست راستی حامیان بازگشت این پدیده بحث برانگیز هستند. حامیان با اشاره به مخالفت با سقط جنین ادعا می‎کنند که این جعب‎ های نوزاد “از حق حیات کودک حفاظت می‎کند” و جان “صدها نوزاد تازه متولد شده” را نجات داده است.

درباره این مسئله مهم اجتماعی در سطح اروپا عقاید متفاوتی وجود دارد. در فرانسه و هلند زنان این حق را دارند که پس از بدنیا آوردن کودک ناشناس بمانند، در حالی که در بریتانیا رها کردن پنهانی کودک یک جرم است. در هر حال مقامات سازمان ملل معتقدند که جعبه‎های نوزاد بخش‎های مهمی از کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‎کند که بر اساس آن کودکان حق برخورداری از شناسایی والدین و قرارگرفتن تحت سرپرستی آنها را دارند و حتی در صورت جدایی از آنها دولت‎ها وظیفه دارند تا به حق کودک برای داشتن روابط شخصی با والدین خود احترام بگذارند.

ماریا هرزوک، یکی از اعضای کمیته در گفت‎وگو با گاردین می‎گوید که استدلال منتقدان یک سیر قهقرایی و بازگشت به گذشته است: “درست مثل قرون وسطی هنوز هم افرادی را می‎بینیم که ادعا می‎کنند جعبه‎های نوزاد از بچه کشی جلوگیری می‎کند… هیچ شاهدی بر چنین ادعایی وجود ندارد.”

هرزوگ که یک روانشناس برجسته کودک و مجارستانی است می‎گوید که برنامه‎های بهتر تامین رفاه خانواده باید جایگزین استفاده از جعبه‎های کودک شود. برنامه‎هایی که برای زنانی که ناخواسته باردار شده‎اند خدمات مددکاری و حمایتی ارائه کند. او مدافعان جعبه‎های کودک را به بنیادگرایان آمریکا تشبیه می‎کند: “بسیار شبیه به ایالات متحده که از سال ۱۹۹۹ شاهد استفاده از جعبه‎های کودک در ۵۰ ایالت هستیم، حالا هم اعضای پارلمان اروپا دارند از جعبه‎های کودک حمایت می‎کنند و این ناقض کنوانسیون است.”

به عنوان نمونه این کمیته سال گذشته طی نامه‎ای به دولت جمهوری چک با اشاره به مشاهده ۴۴ جعبه کودک از سال ۲۰۰۵ در این کشور خواهان اقدامات فوری برای پایان دادن هر چه سریعتر این برنامه با بکارگیری همه ابزارهای مورد نیاز شد. از سوی دیگر چند ده نفر از اعضای راست‎گرای پارلمان اروپا از جمله رئیس جمهور فعلی مجارستان طی نامه‎ای منتقدانه این جعبه‎های نوزاد را راه حلی برای زنانی قلمداد کردند که بارداری خود را مخفی نگه داشته‎اند و از استفاده از راهکارهای قانونی و رسمی نیز بیم دارند.

گفتنی است که شواهدی نیز مبنی بر پرطرفدار بودن ایده جعبه‎های نوزاد در اروپا وجود دارد. طی یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۱ در سوئیس صورت گرفت، ۸۷ درصد از شرکت کنندگان وجود این جعبه‎ها را “بسیار مفید یا مفید” ارزیابی کردند و بیش از یک چهارم آنان معتقد بودند که هر بیمارستان باید یک جعبه نوزاد داشته باشد.

 

(Visited 90 times, 1 visits today)