عروسك نماد بدن انسان و يكى از شناخته‎ترين، شايد قديمى‎ترين، اسباب بازى‎هايى است كه نژاد انسان خلق نموده است و به صورت سنتى براى بازى دختران در نظر گرفته شده است.

اما یک مطالعه  كه توسط شركت آلمانى E. On انجام گرفته ادعا مى‎كند كه بازى‎هاى ويدئويى جايگزين عروسك شده و محبوب‎ترين اسباب بازى در بين كوكان بريتانيايى در قرن بيست و يكم بوده است.

٢٠ درصد كودكانى كه در اين مطالعه شركت كرده‎اند بازى ويدئويى و كنسول‎هاى بازى را در صدر فهرست اسباب بازى‎هاى خود قرار داده‎اند، در حالي‎كه ١٦ درصد ادعا مى‎كنند كه همچنان علاقه دارند با عروسك‎شان بازى كنند.

آدريان ووس مدير سابق شركت Play England مي‎گويد: ممكن است عروسك ديگر اسباب بازى محبوب نباشد ولى انتظار نمي‎رود كه عمرشان به اين زودى به سر رسد. كودكان بازى‎هايى را مى‎پسندند كه دنياى بزرگسالان را تقليد كند و عروسك اين امكان را به آنها مي‎دهد.

به عقيده وى عروسك‎ها قادر به ايفاى نقش افراد مختلفى در زندگى حقيقى يا خيالى كودكان بوده و مى‎توانند نقشى والدين گونه بازى كنند. وى مى‎افزايد: البته ظهور كامپيوتر و كنسول هاى بازى نبايد والدين را نگران كند و نبايد اين ابزار را “دوستان ناباب تلقى” كنند زيرا در دنيايى كه به صورت روز افزونى كامپيوترى مى‎شود كودكان نيازمند آموختن شيوه استفاده از ابزارهاى الكترونيكى هستند، هرچند در صورت وابستگى شديد به اين وسايل خطراتى متوجه كودكان خواهد شد.

نكته جالب در اين جابجايى سليقه از عروسك به بازى ويدئويى اين‎است كه اين دو به شدت مفهومى هستند. در هر دو مورد كودك چيزى انسان گونه را در فضايى كنترل مى‏كند. آواتارها همان تجسم ديجيتال عروسك‏ها هستند. به گفته آقاى ووس كودكان به اشيايى نياز دارند كه بتوانند آنها را خراب كرده، بسازند و يا مرتبشان كنند و اين عمل کارکرد مهارتى و هماهنگى بين دست و چشم آنها را بهبود مى‏بخشد.

منبع: http://www.escapistmagazine.com/news/view/118098-British-Children-Prefer-Videogames-More-Than-Dolls

(Visited 62 times, 1 visits today)