۱۰ سال پیش در روز دهم ماه می، برای اولین بار نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد منحصرا به کودکان اختصاص داده شد. آنچه که این نشست را متمایز کرد آن بود که رهبران جهان متعهد شدند تا “جهانی مناسب برای کودکان” بسازند.

به گزارش الفبا، بیش از ۴۰۰ کودک از سراسر جهان در “همایش کودکان” شرکت کردند و آنچه را که خواهان آن بودند به جهان اعلام کردند. یونیسف این هفته را به مناسبت دهمین سالگرد این رویداد و تصویب سند “جهانی مناسب برای کودکان” گرامی می‎دارد.

این یک سند سازمان ملل است که کشورهای جهان را متعهد به پیشبرد حقوق، رفاه و کرامت کودکان سراسر دنیا می‎کند. آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف در این باره می‎گوید: ” ده سال پیش در چنین روزی، یک نشست ویژه تاریخی در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور ۱۸۰ کشور برگزار شد و در آن ما صدای کودکان را شنیدیم و چهره آنان را دیدیم که خواستار داشتن دنیایی مناسب برای خود بودند. نمی‎توانیم ادعا کنیم که آنچه کودکان از ما خواسته‎اند را برآورده کرده‎ایم؛ تنها می‎توانیم بگوییم که به آنها گوش داده‎ایم و پیشرفت‎هایی هم داشته‎ایم.”

پیشرفت، اما ناکافی

سند این‎گونه آغاز می‎شود: “ما سران کشورها، دولت‎ها و ایالات… مصمم هستیم تا این فرصت تاریخی را برای تغییر جهان و به همراه کودکان به دست گیریم.”

اهداف این سند در چهار گروه دسته بندی شده است: ترویج زندگی سالم؛ تامین آموزش با کیفیت، مبارزه با اچ آی وی و ایدز؛ و حفاظت از کودکان در برابر سوء استفاده، استثمار و خشونت.

در ده سال گذشته پیشرفت‎های زیادی در راستای رفاه کودکان صورت گرفته است، اما کافی نبوده است. میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نسبت به سال ۱۹۹۰ به یک سوم رسیده است، به این معنا که تعداد کودکانی که در هر روز جان خود را از دست می‎دهند ۱۲۰۰۰ نفر کمتر شده است.

هنوز هم کودکان بسیار زیادی جان خود را بی‎دلیل از دست می‎دهند، مرگ بسیاری از آنها به دلایلی است که قابل درمان و پیش‎گیری است.

ریچارد مورگان، مشاور ارشد یونیسف در برنامه توسعه ۲۰۱۵ می‎گوید: “کودک آزاری کاهش تدریجی داشته اما به هیچ وجه کافی نبوده است. سوء تغذیه به‎ویژه در بین کودکان همچنان پابرجاست و در بسیاری کشورها بی امان است.”

در دهه گذشته همچنین پیشرفت‎هایی در جهت دسترسی کودکان به تحصیل حاصل شده است. حدود ۹۰ درصد از کودکان در سنین مدرسه ایتدایی در حال تحصیل هستند و اغلب کشورها توانسته‎اند در مقطع ابتدایی به برابری جنسیتی نیز دست یابند.

کارولین بیربوها از اوگاندا که در همایش ده سال پیش کودکان پانزده سال داشت در این‎باره می‎گوید: “مشکل اصلی ما تفاوت بین دختران و پسران بود. تعداد پسران برخوردار از آموزش بسیار بیشتر از دختران بود. امروز و به‎ویژه با کمک جنبش آموزش دختران، دخترهای بیشتری در مدرسه هستند.”

کارولین در حال حاضر مشاور یونیسف است. هنوز تنها ۸۷ درصد از کودکان کشورهای در حال توسعه‎، دوران تحصیل ابتدایی خود را به اتمام می‎رسانند، و میزان ثبت‎نام در مراحل بعدی تحصیل به‎ویژه در مورد دختران همچنان کم است. جهان به یک کاهش مداوم در نرخ ابتلا به اچ‎آی‎وی دست یافته و نرج جهانی به‎روز آن بین سال‎های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ نزدیک به ۲۵ درصد کاهش داشته است. موثرترین کاهش در کشورهای جنوب صحرای آفریقا روی داده و نوعی ثبات و تعدیل در نقاطی از جهان با شایع‎ترین نرخ این بیماری مشاهده شده است. همچنین تعداد افرادی که درمان‎های ضدویروسی دریافت می‎کنند بین سال‎های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ تا ۱۳ برابر افزایش یافته و در نتیجه مرگ و میر ناشی از ایدز تا ۱۹ درصد کاهش یافته است.

نیاز به هوشیاری

اما مقامات باید مراقب باشند. نرخ مشاهده اچ‎آی‎وی در آسیای شرقی، اروپای غربی و مرکزی و آمریکای شمالی ثابت باقی مانده و در اروپای شرقی و آسیای مرکزی رو به رشد است. و خشونت، سوء استفاده و استثمار کودکان به شکل غیر قابل قبولی رایج باقی مانده است. در کشورهای در حال توسعه از هر شش کودک، یک نفر مشغول به کار است. مطالعات نشان می‎دهد که سه چهارم کودکان در خانه در معرض تنبیه‎های خشن هستند. تعداد زیادی از دختران نوجوان در اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش می‎دهند که خشونت جنسی را تجربه کرده‎اند و آمار سرسام آور ۲۱ درصد از دختران ۱۵ تا ۱۹ سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‎اند.

ده‎ها میلیون دختر در سنین کودکی وادار به ازدواج می‎شوند، مسئله‎ای که آسیب پذیری در برابر سوءاستفاده‎های خانگی و عوارض دوران بارداری و زایمان را افزایش می‎دهد.

تجدید پیمان با کودکان

خانم بیربوها درباره تصویب ” جهانی مناسب برای کودکان” می‎گوید: “ما حقیقتا امید و اشتیاق داشتیم که این تنها یک سند نباشد. سران این کشورها همگی به ما قول دادند و متعهد شدند.”

یونیسف برای اطمینان از باقی ماندن این تعهدات تلاش می‎کند. به گفته آقای لیک کارهای ناتمام زیادی باقی مانده است: “امسال در این سال‎گرد ما تعهد به آرمان‎هایمان را تجدید می‎کنیم: جهانی مناسب برای کودکان و نوه‎های ما، جهانی بهتر برای همگی ما”.

(Visited 50 times, 1 visits today)