b_550_300_16777215_00___images_stories_news_article-2143748-13117f33000005dc-768_468x330.jpg

الفبا: پژوهش گران ژاپنی از یک “ساعت جمعیت” پرده برداشته‎اند که بر اساس آن به‎دلیل کاهش نرخ زادولد جمعیت این کشور به‎صورت تئوریک در ۱۰۰۰ سال آینده منقرض می‎شود.

محققان دانشگاهی در شهر شمالی سندایی ژاپن می‎گویند که از جمعیت کودکان زیر چهارده سال این کشور که در حال حاضر ۱۶٫۶ میلیون نفر است در هر ۱۰۰ ثانیه یک نفر کم می‎شود. نمودارهای برون یابی این تحقیق نشان می‎دهد که پس از گذشت یک قرن، ژاپن هیچ کودکی نخواهد داشت.

هیروشی یوشیدا، استاد اقتصاد دانشگاه توهوکو می‎گوید: “اگر این نرخ کاهش ادامه پیدا کند، ما قادر خواهیم بود در سال ۳۰۱۱ روز کودک یعنی روز پنجم می را تنها برای یک کودک جشن بگیریم.” او  با ناامیدی ادامه می‎دهد: “اما ۱۰۰ ثانیه بعد دیگر هیچ کودکی باقی نخواهد ماند. روند کلی رشد جمعیت به سمت انقراض است و این از سال ۱۹۷۵ و زمانی آغاز شد که نرخ زاد و ولد در ژاپن به زیر ۲ رسید.”

یوشیدا می‎گوید که این ساعت جمعیت را به منظور ترغیب و به راه انداختن بحث‎های “فوری” درباره این مسئله ارائه کرده است. مطالعه دیگری که پیش از این منتشر شده بود نیز نشان می‎دهد که جمعیت ژاپن پس از یک قرن به یک سوم جمعیت کنونی آن که ۱۲۷٫۷ میلیون نفر است خواهد رسید. پیش بینی‎های دولتی نیز نشان می‎دهد که نرخ تولد به ازای هر زن در طول پنجاه سال آینده تنها ۱٫۳۵ کودک است که این آمار کمتر از نرخ جایگزینی است.

در همین حال امید به زندگی- که در ژاپن در حال حاضر یکی از بیشترین‎های دنیاست- برای زنان از ۸۶٫۳۹ سال در سال ۲۰۱۰ به ۹۰٫۹۳ سال در سال ۲۰۶۰ و برای مردان از ۷۹٫۶۴ به ۸۴٫۱۹ سال خواهد رسید.

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ژاپن را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‎دهند که یکی از بالاترین آمار جمعیتی سالمندان در جهان محسوب می‎شود. در ژاپن مهاجرت بسیار کم است و هرگونه پیشنهادی برای باز کردن مرزها به روی نیروی کار جوان که بتوانند این شکاف جمعیتی را پوشش دهد واکنش‎های شدیدی از سوی جامعه را در پی دارد. این جمعیت رو به پیری ژاپن سیاست‎گذاران این کشور را از بابت نیروی کار مورد نیاز جهت تامین هزینه‎های زندگی رو به افزایش سالمندان نگران کرده است. اما برای برخی کمپانی‎های ژاپنی این دگرگونی ترکیب جمعیت سودآور بوده است. به عنوان مثال شرکت یونی چارم به تازگی اعلام کرده که در سال مالی گذشته میزان فروش پوشک‎های مخصوص بزرگسالان از میزان فروشک پوشک‎های بچه برای اولین بار از زمان فعالیت شرکت در این بازار “اندکی افزایش یافته است”.

(Visited 73 times, 1 visits today)