b_550_300_16777215_00___images_stories_life_li-japan-02598495.jpg

روز گذشته، با توقف فعالیت آخرین واحد از ۵۰ راکتور هسته‎ای ژاپن برای انجام تعمیرات دوره‎ای، هزاران نفر در توکیو با در دست داشتن دادن پرچم هایی با نشان ماهی (سمبل جنبش ضد هسته‎ای) به خیابان‎ها آمدند تا امید پایان دادن به فعالیت نیروگاه‎های هسته‎ای در ژاپن را جشن بگیرند.

نکته جالب آن است که دیروز، پنجم ماه می، در ژاپن روز ملی کودکان بود و از زمان‎های قدیم هر ساله در این روز یک جشنواره سراسری برگزار می‎شود.

تا سال گذشته که زلزله و سونامی باعث نشت مواد رادیواکتیو واحد برق نیروگاهی دائیچی فوکوشیمای توکیو شد، ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ انرژی اتمی محسوب می‎شد.

همه ۵۰ راکتور هسته‎ای خاموش شده‎اند

تا به‎حال هیچ کدام از واحدهایی که از زمان زلزله و سونامی مارس سال گذشته برای تعمیرات متوقف شده اند، فعالیت خود را از سر نگرفته‎اند. اما بسیاری از دولتمردان با توجه به وابستگی بیشتر این کشور به نفت و گاز با اشتیاق در انتظار بازگشایی دوباره آنها هستند.

پیش از بحران سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از برق ژاپن از طریق نیروگاه‎های هسته‎ای تامین می‎شد. اکنون پس از گذشت چهار دهه با خاموشی راکتور هسته ای توماری واقع در جزیره شمالی هوکائیدو برای انجام تعمیرات دوره‎ای، ژاپن برای اولین بار بدون برق هسته ای خواهد بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، فعالان مخالف انرژی هسته‎ای هم‎زمانی توقف فعالیت آخرین نیروگاه هسته‎ای و روز ملی کودک را مبارک می‎دانند و دلیل آن نگرانی‎های آنها درباره حفاظت از کودکان در برابر تداوم نشت مواد رادیواکتیو نیروگاه دائیچی به درون آب و هوای محیط است.

2937263.large.jpg

ژاپن به انرژی هسته ای نیازی ندارد

واکنش مردمی که در حوالی نیروگاه‎ها کار و زندگی می‎کنند متفاوت است. برخی به خاطر شغل‎شان و بعضی منافع اقتصادی خواهان بازگشت به کار نیروگاه‎ها هستند. اما جمعیت حاضر در تظاهرات ضد هسته‎ای با هشدارهای دولت درباره کمبود برق موافق نیستند. آنها معتقدند که اگر چنین مشکلی واقعا وجود داشت با خاموش شدن یک به یک نیروگاه‎ها حتمن خود را نشان می‎داد اما در عمل به نظر می‎رسد که ژاپن نیازی به انرژی هسته‎ای ندارد.

اینکه آیا ژاپن واقعا با مشکل شدید کمبود برق مواجه خواهد شد هنوز نامشخص است. انتظار می‎رود که کمبود برق تنها در زمان‎های پیک مصرف مثلا در ظهر روزهای گرم تابستان اتفاق بیفتد و منتقدان انرژی هسته‎ای می‎گویند که آنها برای موجه نشان دادن خود و راه اندازی دوباره نیروگاه‎ها در این باره اغراق می‎کنند.

انرژی هسته‎ای امن نیست

امروز برای ژاپن روز خوبی است. بسیاری از مردم از مدت‎ها پیش می‎دانند که انرژی هسته‎ای امن نیست. پس از زلزله و سونامی سال گذشته و فاجعه هسته‎ای در ژاپن، جهان نگران احتمال رخداد دوباره آن در نقاط دیگر است. به عنوان مثال آلمان با تعطیل کردن هشت واحد از نیروگاه‎های هسته‎ای پس از حادثه فوکوشیما در سیاست‎های انرژی خود تجدید نظر کرد. سوئیس و اسپانیا نیز ساخت هر نیروگاه جدیدی را ممنوع کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، این رویداد را هم‎زمان با روز ملی کودکان جشن گرفتند. آنها امیدوارند که افزایش آگاهی درباره خطرات نیروگاه‎های هسته‎ای ادامه یابد.

japan-nuclear.jpg

(Visited 49 times, 1 visits today)