در پاریس مراسم بزرگداشت کودکانی برگزار شد که به منظور ترغیب پناهندگان زلزله و سونامی ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ به زندگی و نشاط در یک شهر شمال شرقی ژاپن روزنامه‌ای را منتشر کرده بودند.

به گزارش الفبا از مائینیچی دیلی نیوز، چهار نفر از دوازده کودک اهل کسنومای ژاپن که این روزنامه را منتشر کرده بودند به دفتر مرکزی یونسکو در پاریس دعوت شدند تا در حضور فرانچسکو باندارین، معاون مدیر کل فرهنگی این سازمان از آنها قدردانی به عمل آید.

“فایت شیمبون” (به معنای روزنامه‌ی مبارزه) یک روزنامه‌ی دیواری دست‌نویس با تصاویر رنگی‌است که یک روز در میان منتشر شده است.

باناردین، کودکان از جمله ریسای یوشیدای هشت ساله را “نوری برای آینده” دانست و از آنها برای برانگیختن روح پناهندگان برای مبارزه در شرایط سخت مورد ستایش قرار داد.

ریسا، که اولین سردبیر این روزنامه بوده ضمن ابراز قدردانی از سوی مردم توهوکو، به خاطر حمایت‌های مردم سراسر دنیا از قربانیان این فاجعه گفت: “می‌خواهم بگویم که از همه‌ی مردمی که در تمام این مدت یاریگر ما بودند سپاسگذاریم.”

در مراسم بزرگداشت این کودکان، ساتوکو اویاما که پس از ریسا سردبیری روزنامه را به عهده گرفته‌است گفت: “خیلی خوشحالم که مردم روزنامه‌ی ما را خوانده‌اند.”

خواهر ۱۳ ساله‌ی ساتوکو که خبرنگار این روزنامه بوده‌است نیز گفت: “ما هر کاری بتوانیم برای بهبود شرایط انجام می‌دهیم و از شما انتظار داریم که حمایت‌های خود را ادامه و توسعه دهید.”

گفتنی‌است که ماهیرو، خواهر چهارساله‌ی ریسا نیز در این مراسم شرکت کرده بود. در این مراسم، کودکان برخی کپی‌های روزنامه‌ی “فایت شیمبون” را نیز مشاهده کردند که قرار است در دفاتر مرکزی یونسکو به نمایش گذاشته شود.

باندارین گفت که مردم در سراسر جهان همچنان نگران قربانیان این فاجعه هستند و همواره حمایت‌های خود را توسعه خواهند داد.

در ۱۸ مارس ۲۰۱۱، درست یک هفته پس از آنکه زلزله و سونامی شهر را ویران کرد، ریسا، به همراه دوستش ساتوکو و دو دانش آموز دیگر اولین شماره‌ی روزنامه‌ی خود را منتشر کردند.

آنها روزنامه‌ی خود را یک روز در میان منتشر می‌کردند. تیترهای شماره‌ی ۵۰ روزنامه در تاریخ ۷ جولای عناوینی نظیر “حالا برق برگشته!” ، “اولین حمام ما در پناهگاه” و “ظرف‌های گوشت و برنج اینجا هستند!” است که در آن، کودکان رویدادهایی را که آنها و دیگر پناهندگان را به وجد آورده تشریح کرده‌اند.

تلاش این کودکان مورد توجه رسانه‌های داخلی ژاپن نیز قرار گرفته و عکس‌العمل فوق‌العاده‌ی جامعه را در پی داشته ‌است.

0328037-thumb450x.jpg

(Visited 42 times, 1 visits today)