b_550_300_16777215_00___images_stories_news_24ybj0y.jpg

آموختن خواندن و نوشتن به فرزندان، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر پدر و مادری برای فرزندشان انجام می‌دهند. بنابراین همه پدرها و مادرها زمانی این کار را انجام می‌دهند که فرزندشان هنوز به مدرسه نرفته است و این کار را تا زمانی که به مدرسه برود، ادامه می‌دهند و حتی در طول دوران مدرسه نیز به فرزندشان کمک کرده و از او حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

آموزش خواندن و نوشتن به فرزندان به‌مراتب سخت‌تر از دیگر وظایفی است که والدین در قبال فرزندانشان بر عهده دارند و به‌گونه‌ای است که والدین تصوری از سختی آن ندارند و همچنین ‌مدت زمان زیادی برای انجام این کار نیاز است. آموزش خواندن و نوشتن به فرزندان به‌گونه‌ای نیست که در مدت زمان کوتاه و راحت و آسان بتوان این کار را انجام داد بلکه باید با صبر و حوصله و اختصاص وقت کافی به انجام این کار مبادرت داشت.

اولین کاری که نیاز است والدین انجام دهند، آموزش نحوه تلفظ آواها است. در مرحله دوم آموزش اجزا و مولفه‌های لازم برای ساختن کلمات و سپس ساختن جمله‌ها و… . بسیاری از والدین در موردآشنا کردن فرزندانشان به مقوله خواندن در سنین خیلی کم، نگران هستند، درصورتی که این موضوع چیزی نیست که در مورد آن نگرانی داشته باشید بلکه حقیقت این است که انجام این کار برای فرزندانتان فقط می‌تواند یک کمک محسوب شود و نه بیشتر.

وقتی که شما شروع به آموزش خواندن به فرزندتان می‌کنید، در ابتدای امر نباید روی تلفظ عالی و بی‌عیب و نقص حروف الفبا و آواها از سوی فرزندتان متمرکز شوید و نباید در این کار وسواس بیجا و بیش از حد به خرج دهید. هنگامی که فرزندتان تلاش می‌کند تا الفبای حروف را تکرار کند، ممکن است شما دریابید که آنها اندکی در نحوه تلفظ با مشکل روبه‌رو هستند و به درستی آنها را تلفظ نکنند اما هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و این موضوع در واقع با استعداد عقلانی و ذهنی فرزندتان ارتباطی ندارد.

شما همچنین نباید در مورد دستور زبان و قواعد آن بیش از حد نگران باشید بلکه این قبیل از موارد را خود فرزندان به مرور زمان یاد می‌گیرند. هنگامی که شما به فرزندتان نحوه خواندن و نوشتن را آموزش می‌دهید، باید مراقب باشید تا لغاتی که واقعا هدفتان بوده تا به فرزندتان بیاموزید را آموزش دهید و لغاتی را که برای فرزندتان مورد استفاده و لازم نیست، حذف کنید زیرا آشنا کردن فرزندتان با لغات بیشتر، باعث گیجی و سردرگمی وی و همچنین دستپاچه شدن و هول‌کردن او می‌شود.

طبق برخی از پژوهش‌ها، تنها ۴۰۰ کلمه وجود دارد که کودک نیاز دارد یاد بگیرد و به خاطر بسپارد و با استفاده از همین ۴۰۰ کلمه نیز می‌تواند به‌صورت کاملا مؤثر و مفید با دیگران ارتباط برقرار کند. هنگامی که فرزندتان شروع به یادگیری نوشتن کرد، از او بخواهید و به او بیاموزید که همراه با نوشتن، همان لغات و حروف را نیز با صدای بلند بخواند زیرا این کار بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود و باعث می‌شود که آن کلمه یا حرف تا ابد در ذهنش حک شود و به فراموشی سپرده نشود.

کلید آموزش پیوند دادن و ربط دادن ماهیت و ویژگی با یک آوا یا حرف همان تمرین و ممارست است و در این صورت است که فرزندتان توانایی دارد تا به‌صورت کاملاواضح و گویا کلمات را ادا کند و منظورش را به دیگران بفهماند. آموزش دادن خواندن و نوشتن باید به‌گونه‌ای باشد که کودکان را برای رفتن به مدرسه و حتی بیشتر از مدرسه آماده و مهیا سازد.

شما باید آموزش خواندن و نوشتن را با فرزندتان بعد از برگشتن از مدرسه نیز ادامه دهید زیرا ممکن است آنها بخواهند که نکاتی را به‌صورت کاملا روشن و واضح درک کنند و از شما در مورد آن توضیح بخواهند و شاید نخواهند که در مورد این نکات از معلم‌شان سؤالی بپرسند. علاوه بر این، در این میان، خواندن برای فرزندتان به یک تفریح و سرگرمی تبدیل می‌شود و این تفریح، تمرین مناسبی برای آنها محسوب می‌شود.

(Visited 48 times, 1 visits today)