b_550_300_16777215_00___images_stories_news_yaman_1.jpg

بر اساس گزارشی که وزارت امور داخلی یمن در روز چهاردهم آوریل منتشر کرد، مین‎ها و بقایای سایر مهمات قابل انفجار، در دو ماه اخیر باعث مرگ ۲۷ نفر و زخمی شدن حداقل ۳۶ نفر در استان حجه در شمال غربی یمن شده است.

بسیاری از مصدومان این حوادث تا آخر عمر معلول خواهند بود. به گزارش الفبا به نقل از IRIN، معاون والی این استان، اسماعیل محیم گفته‎است که به‎ویژه کودکان در معرض خطر هستند و شرایط موجود مانع از بازگشت هزاران آواره این منطقه می‎شود.

محمد رشید، یک کارشناس امور حمایت از کودکان در دفتر کار و امور اجتماعی حجه می‎گوید: “با توجه به فقدان نقشه مین‎ها و کارشناسان مورد نیاز، در صورت بازگشت خانواده‎های آوارگان، کودکان بیشتری در معرض خطر خواهند بود. ترس ما از آن است که داستان‎های غم انگیز زمین‎های مین‎گذاری شده در سعده، بار دیگر در حجه تکرار شود. “منصور الاذی، مدیر برنامه ملی مبارزه با مین در یمن می‎گوید که برنامه‎هایی وجود داشته تا در این هفته تیم‎هایی کار آموزش خطرهای ناشی از مین را در دو منطقه آسیب دیده کوشر و مصطبه انجام دهند اما به دلیل آنکه شرایط همچنان ناپایدار است، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. کوشر و مصطبه شاهد درگیری‎های مکرر بین مبارزان شیعه تحت رهبری حوثی و نظامیان مسلح منطقه بوده‎اند که گفته می‎شود حامیان حزب اصلاح اسلامی هستند. بر اساس گزارش‎های مقامات محلی از نوامبر سال ۲۰۱۱ حدود ۶۰۰ نفر از هر دو طرف کشته شده‎اند.

دو طرف درگیر در ماه فوریه به یک آتش بس دست یافتند اما تحلیل گران و روزنامه‎نگاران محلی آنرا شکننده توصیف می‎کنند. در همین حال، زمین‎های مین‎گذاری شده و بقایای مهمات قابل انفجار جان غیرنظامین منطقه به‎ویژه کشاورزان و گله‎داران را تهدید می‎کند و مانع از بازگشت هزاران آواره به خانه‎های‎شان شده است.

برآوردهای غیر رسمی نشان می دهد که حداقل ۳۰۰۰ مین زمینی از زمان آغاز درگیری‎های فرقه‎ای در مناطق کوشر و مصطبه در نوامبر ۲۰۱۱ کاشته شده است.

(Visited 58 times, 1 visits today)