b_550_300_16777215_00___images_stories_news_e2d0b7aaf71c1e5eac930183c433_grande.jpg

الفبا: دولت یمن در همکاری با یونیسف، سازمان بهداشت جهانی، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، صلیب سرخ جهانی و برخی سازمان‌های وابسته از روز شنبه یک کمپین سراسری ملی برای مبارزه با سرخک در صنعا به راه انداخته. هدف این کمپین واکسیناسیون کودکان زیر ده سال است که تعداد آنها حدود هشت میلیون نفر برآورد می‌شود.

به گزارش سبا، آژانس خبری یمن، بیماری سرخک در چند ماه گذشته شیوع پیدا کرده و بیش از ۳۶۰۰ مورد از آن گزارش شده که به مرگ ۱۲۶ تن از کودکان زیر پنج سال منجر شده است. طبق اظهار نظر نماینده‌ی یونیسف، سرخک یک بیماری قابل پیشگیری است و این وضعیت در حالی ایجاد شده که در سال ۲۰۱۰ یمن با به صفر رساندن مرگ ناشی از این بیماری به آستانه ریشه کن کردن و خلاصی کلی از آن بوده است.

بیماری به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و نواحی با سطح بالای سوء تغذیه حاد به سرعت در حال شیوع است. آنچه که این کمپین اضطراری را ضروری‌تر می‌کند، نگرانی عمیقی است که درباره‌ی افزایش بسیار بیشتر میزان مرگ و میر کودکان وجود دارد. به گفته‌ی نماینده‌ی سازمان بهداشت جهانی، سرخک در حالی به قاتل بزرگ کودکان تبدیل شده که می‌توان به راحتی و با واکسیناسیون از آن پیشگیری کرد.

نرخ بالای سوء تغذیه و اسهال در میان کودکان، مرگ و میر ناشی از آن را افزایش داده است. به همین خاطر و برای جلوگیری از مرگ هزاران کودک، راه اندازی این کمپین بسیار مهم است. پس از بروز تنش‌های داخلی در سال ۲۰۱۱، نرخ واکسیناسیون به‌شدت کاهش یافت و نرخ این کاهش در برخی مناطق به ۶۰ درصد هم رسید. این امر کودکان را در معرض خطر بیماری‌هایی نظیر سرخک و فلج اطفال قرار می‌دهد که به راحتی قابل پیشگیری هستند. این کمپین با اختصاص ۱٫۱ دلار به هر کودک (در مجموع ۹ میلیون دلار)، بصورت مرحله به مرحله انجام می‌شود.

و در ابتدا از دهم تا پانزدهم مارس به ۱٫۵ میلیون کودک مناطق جنگ زده که بیماری در آنها شیوع بیشتری دارد می‌پردازد. نواحی ابیان، البیضا، عدن، ضمری، لحج، شبوا و سعدا از این جمله‌اند. در فاز دوم برنامه که تا پایان ماه مارس عملی می‌شود کودکان سایر نواحی نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.

واکسیناسیون فلج اطفال و ارائه مکمل‌های ویتامین A برای ۱۲۵۹۷۳۵ کودک نیز بخشی از این کمپین است که در تمامی مراکز بهداشتی-درمانی، مدارس و برخی مساجد و با شرکت بیش از ۹۵۰۰ بهیار جهت واکسیناسیون و تیم‌های سیار انجام می‌شود. در همین حال، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی طی یک بیانیه مشترک خواستار مشارکت همه والدین، رهبران دینی و محلی و مقامات جهت حمایت موثر از این کمپین و فراهم کردن امکان دسترسی به همه کودکان و ترغیب واکسیناسیون همه آنها اعم از دختر و پسر، به‌ویژه در مناطق دور افتاده‌تر شدند.

یمن یک کشور توسعه نیافته است که به نظر نمی‌رسد بتواند تا سال ۲۰۱۵ به هیچ کدام از اهداف توسعه هزاره دست یابد.

120310235853-24519-0.jpg

نیمی از جمعیت این کشور با روزی کمتر از دو دلار زندگی می‌کنند. یمن با ۷۷ مرگ از بین هر هزار تولد، یکی از بیشترین نرخ‌های مرگ و میر کودکان زیر پنج سال منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. در این کشور هر ساله ۶۹۰۰۰ کودک پیش از پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

 

(Visited 39 times, 1 visits today)