دو تصویرگر ایرانی در چهل‌ونهمین دوره‌ی نمایشگاه جهانی کتاب‌های کودکان و نوجوانان در شهر بولونیا خوش درخشیدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز جمعه ۱۱ فروردین گزارش داد، چهل‌ونهمین دوره‌ی نمایشگاه جهانی کتاب‌های کودکان و نوجوانان از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ مارس (۲۹ اسفند ۱۳۹۰ تا سوم فروردین ۱۳۹۱) در شهر بولونیای ایتالیا برگزار شد و دو تصویرگر ایرانی، علی بوذری و محمدعلی بنی‌اسدی، در این نمایشگاه موفقیت‌های چشمگیری داشتند. علی بوذری، نقاش کتاب “شنیدار دیدار”، جایزه‌ی “افق‌های نو” را از جشنواره‌ی تصویرسازی چهل‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بولونیا به‌دست آورد. کتاب “شنیدار پندار” که بازآفرینی فریده خلعتبری از داستان “کر و بیمار” یکی از داستان‌های مثنوی معنوی است چندی پیش توانست برای چهارمین بار جایزه‌ی افق‌های تازه بولونیای ایتالیا در سال ۲۰۱۲ را برای انتشارات شباویز به‌دست آورد.

همچنین محمدعلی بنی‌اسدی، دیگر تصویرگر ایرانی به جمع پنج تصویرگر برگزیده‌ی کودک و نوجوان جهان به‌عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن پیوست. هر دو سال یک بار برنده‌ی جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن، مهم‌ترین جایزه‌ی ادبیات کودک جهان در جریان نمایشگاه بولونیا معرفی می‌شود.

در مرحله‌ی نهایی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن اما این پیتر سیس، تصویرگر و انیمیشن‌ساز آمریکایی چک‌تبار بود که جایزه‌ی امسال را از آن خود کرد.

همچنین کتاب “راز قلعه” نوشته غلام‌رضا امامی منتشر شده از سوی نشر شهر با اقبال ناشران خارجی در نمایشگاه بولونیا روبه‌رو شد. یک مؤسسه جهانی انیمیشن در دیدار با غلام‌رضا امامی خواستار انتشار این داستان به‌صورت انیمیشن شد. به‌زودی این کتاب به زبان‌های عربی، ایتالیایی، انگلیسی و نیز ترکی (ترکیه) منتشر خواهد شد.

در این دوره از میان دو هزار و ۸۳۶ تصویرگر، ۷۶ تصویرگر به بزرگ‌ترین اتفاق سالانه در عرصه تصویرگری کتاب کودک راه پیدا کرده بودند. بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، روزهای نخست فروردین‌ هر سال در شهر بولونیای ایتالیا میزبان ناشران و تصویرگران کتاب کودک دنیا است. این نمایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های حوزه کتاب کودک در سطح جهان از سال ۱۹۶۳ تاکنون فرصتی برای شناسایی استعدادهای ناب در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و نیز تبادل نظر میان هنرمندان، ناشران و مدیران هنری فراهم می‌کند. برنامه‌ها، نشست‌ها و گروه‌های کاری مختلف این نمایشگاه چهار روزه، فرصتی برای کارشناسان فراهم می‌کند تا ضمن خرید و فروش حق نشر آثار و یافتن فرصت‌های شغلی و ارتباطات تازه، با ادبیات کودک در دیگر کشورها آشنا شوند.

هر سال، تعداد زیادی از فیلم‌سازان برای جست‌وجوی کتاب‌های مناسب و اقتباس از آن‌ها به مرکز حقوق فیلم، یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه کتاب کودک بولونیا و یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدار دنیای کتاب و دنیای فیلم و سریال، می روند. همچنین هر سال هم‌زمان با نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن، گران‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان در سوئد معرفی می‌شود.

پیش‌تر، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، از برگزیده شدن و نمایش آثار علیرضا گلدوزیان، فرشته نجفی، نرگس محمدی، نوشین صفاخو و مرتضی زاهدی به‌عنوان تنها تصویرگران ایرانی کتاب کودک، برای چاپ در کاتولوگ در چهل‌ونهمین دوره نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا خبر داده بود.

(Visited 59 times, 1 visits today)