b_550_300_16777215_00___images_stories_news_uni74426_1.jpg

یونیسف گزارش داده‌است که بیش از یک میلیارد کودک در شهر ها زندگی می‌کنند و کودکانی که در شهر زندگی می‌کنند به نسبت کودکانی که در روستاها زندگی می‌کندد از فرصت‌های آموزشی بهتری برخوردارند. اما برای کودکانی که به شهرها محاجرت کرده‌اند این‌گونه نیست.

الفبا: به طور کلی کودکانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند از فرصت‌های آموزشی بهتری نسبت به کودکانی که در روستاها زندگی می‌کنند، برخوردارند. اما در مقابل برای کودکان شهر نشینی که به حاشیه‌ها رانده شده‌اند، از جمله کودکان مهاجر و کودکانی که در محله‌های فقیر نشین یا خیابان‌ها زندگی می‌کنند تحصیل، رویایی دست نیافتنی است.

بسیاری از این کودکان شرایط لازم برای ثبت نام در مدارس شهر را ندارند و اکثر غریب به اتفاق آنها از پس هزینه‌های ثبت نام، کتاب‌ها، لباس مدرسه و تهیه لوازم تحریر بر نمی‌آیند. کارلوس وسکوز متخصص آموزش و پرورش و عضو صندوق حمایت از کودکان در سازمان ملل متحد می‌گوید: کودکان مهاجر اغلب با استقبال گرم مواجه نمی‌شوند چرا که شهرها آمادگی پذیرش این تعداد کودک مهاجر را ندارند لذا آنها از حقوق اولیه شهروندی نیز محروم می‌شوند.

از سال ۱۹۹۶ یونیسف طرحی را با عنوان شهر دوست‌دار کودکان به راه انداخت و حمایت از این طرح را در دستور کار خود قرار داد. دکتر پاملا ریت، مدیر گروه مرکز پژوهش کودکان در یونیسف می‌گوید: پس از اجرایی شدن این طرح ما شاهد پیشرفت‌های زیادی بودیم، مانند باشگاهی در سودان که در آن کودکان قبایل مختلف در محیطی صمیمی و دوستانه با رسوم یکدیگر آشنا می‌شوند. وی همچینین از فرانسه و ترکیه سخن به میان آورد. در این دو کشور نیز طرح شهر دوست‌دار کودک به صورت موثر اجرا شده است. وی در ادامه گفت: یکی از حرکت‌های مثبتی که در این دو کشور انجام شده این بوده که دولت مدام شهردارهای شهرهای مختلف را به اندیشیدن در مورد مسائل مربوط به کودکان و ایجاد راه‌کارهای موثر وامی‌دارد.

آقای واسکوز می‌گوید: اکنون که بیش از یک دهه از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد و ما شاهد موفقیت چشمگیری نبوده‌ایم باید به دنبال دلایل ضعف این طرح بگردیم. این امر بسیار مهم است که تمام راه‌کارها و برنامه‌ریزی‌ها را برای بهبود شرایط این کودکان در نظر بگیریم.

(Visited 41 times, 1 visits today)