نشست خبری اولین “جایزه کتاب مهر” با حضور زهره زارع مدیرعامل موسسه مهر طه، محمد رضا یوسفی از نویسندگان کودک و نوجوان، دبیر اجرایی و مرجان حسینی عضو دبیرخانه “جایزه کتاب مهر” برگزار شد.

در ابتدای این نشست زهره زارع، مدیر عامل موسسه مهر طه با تاکید بر اهمیت حمایت از کودکان در معرض آسیب گفت: با توجه به اهمیت مسایل دختران و آسیب پذیری بیشتر این قشر در میان اقشار در معرض آسیب، موسسه مهرطه در سال ۸۱ شکل گرفت و دختران نیازمند سرپرست را بطور شبانه روزی تحت سرپرستی و حمایت خود قرار داده است. وی افزود: هدف فقط نگه داری از این افراد نیست بلکه رشد و ارتقای آنها از لحاظ فرهنگی هم اهمیت دارد مهر طه تلاش می‌کند از دختران خود مادران و زنان موفقی بسازد.

در ادامه این نشست خبری محمد رضا یوسفی، دبیر اجرایی جایزه کتاب سال مهر گفت: بسیار خوشحالم که اسم این جشنواره را “کتاب سال مهر” گذاشتند و من با این اسم تا دوران میتراییسم سفر می‌کنم. وی همچنین با اشاره به تبار اولین دختر آسیب دیده در شاهنامه، بیان کرد: در شاهنامه، مادر سیاوش اولین دختر بد سرپرست ایران به شمار می‌آید که پدری دائم الخمری دارد که دائما با دختر خود درگیر است . مادر سیاوش فرار می کند، او اولین دختر فراری آسیب دیده است که بعدها سیاوش از این مادر به دنیا می‌آید.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: آمار رسمی و غیر رسمی از کودکان آسیب دیده در ایران بسیار دردناک است. برخی NGOهای فرهنگی بزرگترین یار و یاور بچه ها در کار فرهنگی هستند. وی داوری کتاب توسط بچه‌ها را از ویژگی‌های جایزه کتاب مهر دانست و گفت: در سایر جایزه‌های” کتاب سال” نویسندگان حرفه ای کتاب‌ها را نقد می کنند، اما زییایی کتاب سال مهر در این است که بچه‌ها با سواد خودشان دست به انتخاب زدند و من معتقد هستم کتاب سال مهر یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که در این مجموعه ایجاد شده است.

در ادامه این نشست مرجان حسینی، عضو دبیرخانه جایزه کتاب مهر در خصوص جزئیات جایزه گفت: رویکرد مهر طه این است که علاوه بر تامین نیازهای مالی کودکان تحت سرپرستی خود در زمینه فرهنگی هم این کودکان را تقویت کند. از همین رو ایده برگزاری جایزه کتاب شکل گرفت که مهمترین هدفش ترغیب کودکان آسیب دیده به خواندن کتاب و بالا بردن اعتماد به نفس آنها بود. وی افزود: این حرکت فرهنگی کاملا خودجوش بود و تمام اعضای دبیر خانه داوطلبانی هستند که به کمک موسسه آمده اند. چون اولین سال بود و بچه‌ها خیلی حرفه‌ای نبودند، فقط رمان را داوری کردند تا کتاب خوانی را یاد بگیرند. وی در خصوص روند داوری کتاب گفت: از میان ۱۰۰ کتابی که به دبیرخانه ارسال شد حدود ۴۲ کتاب انتخاب شد. بچه ها از مهر ماه شروع به داوری کردند. یکسری از بچه‌ها داوطلب خواندن کتاب شدند که داوران کتاب سال هستند. ما برای تشویق بچه‌ها به ادامه خواندن، حق داوری‌هایی در نظر گرفتیم که براساس تعداد صفحات خوانده شده بود و این حق از طریق خیرین موسسه تامین شد. حسینی ادامه داد: داوری بهمن ماه تمام شد. آثار برگزیده سه کتاب در زمینه تالیف و سه کتاب در زمینه ترجمه است.

آیین جایزه کتاب در ۲۲ اسفند برگزار خواهد شد و در این مراسم از نویسندگان و مترجمان این آثار تقدیر به عمل خواهد آمد. وی همچنین در پایان از سازمان ها و NGOهایی که مایل به حمایت مالی از موسسه هستند دعوت کرد که بخشی از حمایت خود را به مسائل فرهنگی اختصاص دهد.

26

(Visited 76 times, 1 visits today)