_57431049_kaspstill_976

محققان انگلیسی برای کمک به کودکان اوتیسمی روباتی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک همبازی، احساسات، حالت‌های چهره و رفتارهای متفاوتی را در کنار زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم بیاموزد.

کودکان اوتیسمی همواره به دلیل عملکردشان مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرند، اما این روبات وسیله آزمایشی است که به آنها می‌آموزد که چگونه با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

«ادن سواژنکو» پسربچه ۴ ساله مبتلا به اوتیسم  با کمک این روبات فرا گرفته است نسبت به دیگران از خود واکنش نشان داده و دیگران را در آغوش بگیرد. این روبات توانسته است موارد بسیاری را در زمینه احساسات و تماس‌های فیزیکی به این پسربچه بیاموزد.

«ادن» در پیش دبستانی ویژه کودکان اتیسمی نام نویسی کرده است، جایی که مربیان مدرسه هفته‌ای یک بار روباتی کودک‌نما را به مدرسه می‌آورند تا کودکان با وی بازی کنند. این کودکان که با درجات متفاوتی به این بیماری دچارند، برای ۱۰ دقیقه و در کنار دانشمندی که کنترل از راه دور روبات را به عهده دارد، با روبات بازی می‌کنند.

این روبات «کاسپر» نام دارد، و به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا بتواند بخندد، اخم کند، لبخند بزند، چشمک بزند و دست تکان دهد. قیمت این روبات دو هزار و ۱۱۸ دلار است.

«کاسپر» هنوز در مرحله آزمایشی به سر می برد و محققان امیدوارند بتوان روزی این روبات را با قیمت چند صد دلار به تولید انبوه برسانند.

به گفته «بن روبینز»، محقق ارشد این مطالعه،  کودکان اوتیسمی به دلیل عدم توانایی در شناسایی حالتهای چهره افراد، نمی‌توانند به خوبی از خود واکنش نشان دهند و از این رو روباتها در آموزش دادن به این کودکان کاربردی ترند زیرا قابل پیش‌بینی‌تر بوده و به دلیل محدودیت‌هایی که در حالات چهره آنها وجود دارد، کودک در ترجمه این حالتها گیج نخواهد شد.

«کاسپر» توانایی‌های محدودی دارد، این روبات می‌تواند خود را معرفی کرده و از کودک بخواهد تا با هم بازی کنند. زمانی که پاها و پهلوهای «کاسپر» لمس شوند، می‌خندد، می تواند بازوهایش را بالا و پایین ببرد و یا صورت خود را با دستهایش پوشانده و گریه سر دهد. این رفتار به زمانی تعلق دارد که کودک ضربه سختی به «کاسپر» وارد کند.

«کاسپر» با کمک گرفتن از این توانایی‌ها می‌تواند به کودکان اوتیسمی احساسات و زبان را بیاموزد. برای مثال زمانی که «کاسپر» در موقعیتی خاص می‌خندد، کودکان مفهوم خندیدن و دلیل آن را کشف خواهند کرد. محققان دانشگاه «هرتفوردشایر» امیدوارند بتوانند از این روبات برای کمک به کودکانی که به دیگر بیماری ها از قبیل سندروم دان مبتلا هستند، استفاده کنند.

منبع:BBC

(Visited 61 times, 1 visits today)