24

«انجمن بین‌المللی کتاب جوانان» کشور لهستان موسوم به «IBBY» کتاب داستانی «دفترچه خاطرات بلومکا» را به عنوان کتاب سال میلادی گذشته در این کشور در بخش کودکان انتخاب کرد. کار نویسندگی و تصویرگری کتاب «دفترچه خاطرات بلومکا» را «ایوونا چمی لوسکا» بر عهده داشته است و در سپتامبر سال میلادی گذشته منتشر شد.

«بلومکا» دختربچه یتیمی است که همراه با دکتر «یانوش کوتساک»، خانم «اشتفا» و ۲۰۰ کودک دیگر در این یتیم‌خانه روزگار می‌گذراند. «زیگموس»، «رگینکا»، «ژولا»، «کیم» و بچه موشی به نام «پنی» از دیگر شخصیت‌های این کتابند که در این یتیم‌خانه با قهرمان این داستان زندگی می‌کنند.

«بلومکا» هر روز خاطرات خود با این دوستانش را در دفترچه خاطراتش می‌نویسد و برای آن‌ها نقاشی می کشد تا آن که سرانجام جنگ آغاز می‌شود.

در این کتاب زندگی در یتیم خانه «کورتساک» در دوران پیش از آغاز جنگ به تصویر کشیده شده است. همچنین آنگونه که انتشارات گیمپل اعلام کرده این کتاب یادآور دکتر «یانوش کوتساک» پزشک، نویسنده مربی تربیتی لهستانی است که ۲۲ جولای ۱۸۷۸ یا ۱۸۷۹ در ورشو متولد شد و ۵ آگوست ۱۹۴۲ در اردوگاه تربلینکا درگذشته است. در سال جدید میلادی سالروز مرگ این شخصیت لهستانی برای هفتادمین سال گرامی داشته خواهد شد

«ایوونا چمی لوسکا» تحصیلکرده رشته گرافیک در دانشگاه «کوپرنیکوس» در تورن است جایی که امروزه در آن در رشته طراحی کتاب تدریس می‌کند. او به عنوان نویسنده و طراح کتاب‌های مصور تخیلیف بیش از هرجا در کره جنوبی از شهرت برخوردار است و دلیل آن انتشار کتاب‌های زیادی از وی در این کشور است.

«چمی لوسکا» همچنین بارها با جوایز بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفته که از جمله می توان به  «بولونیا راگازی» ۲۰۱۱ یا جایزه کتاب کودک بولونیا برای کتاب «خانه‌ای از فکر» و جایزه سیب طلایی جشنواره بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا در سال ۲۰۰۷ برای کتاب «فکر کردن ای بی سی» اشاره کرد. وی که در تورن زندگی می‌کند نمایشگاه‌های بسیاری از آثار تصویرگری خود در شهرهای مختلف همچون سئول، رم ، بولونیا ، کپنهاگ ، مونیخ و فرانکفورت برپا کرده است.

(Visited 92 times, 1 visits today)