bilde

«ادن» فرزند سه و نیم ساله خانواده «واکز» به از روزی که از یوتا به تراورس نقل مکان کردند درمورد دوستی جدید به نام «کلی» صحبت می‌کند.

خانم واکز می‌گوید: «دخترم مدام می‌گوید «کلی برایم شیرینی می‌آورد» یا «برای کلی دردسر درست شده است». من نمیدانم که این دوست جدید واقعا کیست.»

به عقیده او «کلی» دوست خیالی «ادن» است.

خانم واکز ادامه می‌دهد: «واقعا مشکلی وجود ندارد. او در بیرون از خانه دوستانی واقعی دارد. فکر می‌کنم این راهی برای کنار آمدن با تغییر مکان زندگی باشد. بهترین دوست او در یوتا زندگی می‌کند.»

طبق تحقیقات، داشتن دوستان خیالی در بین کودکان امری عادیست و می‌تواند برای کودک مفید باشد. به گزارش مرکز مطالعات کودک دانشگاه نیویورک، نزدیک ۶۵ درصد کودکان بین سنین ۳ تا ۵ سال از دوستانی خیالی به عنوان راهی برای شکل دادن شخصیت خود و آزمودن مرز بین واقعیت و رویا بهره می‌گیرند.

به گفته «دایان گلاسگو» متخصص کودک و خانواده از دانشگاه ایالتی لوییزیانا، تک فرزندان، مانند «ادن»، و بزرگترین فرزندان خانواده در زمینه ساخت دوست خیالی مستعدتر هستند.

او می‌گوید: «کودکان بدون ترس از مسخره شدن احساسات خود را با دوستان خیالی خود بازگو می‌کنند. از این طریق آنها نحوه برقراری ارتباط اجتماعی با دوستان خویش را می‌آ‌موزند.» به نظر خانم «گلاسگو» داشتن دوستان خیالی به سود کودک است.

وی می‌گوید: «کودکانی که خیال پردازی کرده و تظاهر می‌کنند از لحاظ عاطفی از بزرگسالان سالم‌ترند. کودکانی که دوستان خیالی دارند خلاق‌تر بوده و دارای مهارت‌های کلامی خوبی می‌باشند.» این مساله همچنین به کودک در شناخت نحوه همزیستی با دیگران یاری رسانده و به آنان یاد می‌دهد به عواقب رفتار خود فکر کنند.

در پایان خانم گلاسگو افزودند: «برخی والدین بابت این مساله نگرانند ولی آنها باید به کودکان اجازه داشتن چنین دوستی را بدهند.»

منبع: www.freep.com

(Visited 56 times, 1 visits today)