هیات داوران روزنامه نیویورک تایمز از میان هزاران کتاب کودک منتشر شده در طول سال میلادی که گذشت ،۱۰ کتاب را به عنوان بهترین کتاب های کودک مصور سال ۲۰۱۱ انتخاب کردند.

۱-«در امتداد یک جاده طولانی» به قلم و تصویرگری «فرانک ویوا»، یکی از برترین کتاب های سال ۲۰۱۱ و ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال است که در ۴۰ صفحه و با زبان شعر، ماجرای یک دوچرخه سوار که در جاده کنار دریا رکاب می‌زند را نقل می‌کند.

1-در امتداد یک جاده طولانی

۲-دیگر کتاب مطرح امسال، «توپی برای دیزی» مخصوص رده سنی ۳ تا ۷ سال است که توسط «کریس راشکادر» نوشته و تصویرگری شده است. در این کتاب ۳۲ صفحه ای ماجرای سگی به نام «دیزی» نقل می‌شود که توپ قرمزش را بسیار دوست دارد و دائم با آن بازی می‌کند ولی یکی از دوستانش ناگهان توپش را پاره می‌کند. دیزی بسیار غمگین می‌شود ولی دوستانش هدیه‌ای برایش تدارک می بینند.  دیزی هدیه را باز می‌کند و ناگهان یک توپ آبی می‌بیند.

2-توپی برای دیزی

 

۳-«برادر خورشید ،خواهر ماه» نوشته «کاترین پترسون» نیز یکی دیگر از این کتاب های مصور ویژه کودکان ۴ تا ۸ ساله است که با تصویرگری «پالما دالتون» در ۳۶ صفحه ماجرای فرانسیس مقدس را به زبانی کودکانه همراه با تصویر برای بچه‌ها نقل می‌کند.

3-برادر خورشید، خواهر ماه

 

۴-دیگر کتاب مصور برتر امسال «پدربزرگ سبز» به قلم و تصویرگری «لین اسمیت» و ویژه کودکان ۵ تا ۹ ساله است. در این کتاب ۳۲ صفحه‌ای ماجرای پدربزرگی با صورتی پر از دانه نقل می‌شود که همیشه باغبان نیست و گاهی به صورت هنرمندی توانا، سرباز و.. ظاهر می‌شود. او نوه اش را به باغی می‌برد که خاطراتش را در قالب تصاویر فانتزی خلق کرده است.

4-پدربزرگ سبز

 

۵-«یخ» به قلم و تصویرگری «آرتور گیزرت» ویژه کودکان ۴ تا ۷ سال نیز یکی دیگر از کتاب های برتر امسال است. این کتاب در ۳۲ صفحه داستان یک گروه از خوک‌ها را نقل می‌کند که از گرما کلافه شده‌اند و برای یافتن یخ و سرما، سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند.

یخ5-

 

۶-از دیگر کتاب‌هایی که توسط هیات داوران انتخاب شد می‌توان به «من کلاهم را می‌خواهم» نوشته «جان کلاسن» اشاره کرد. این نویسنده کتابش را که برای کودکان ۴ تا ۸ ساله نوشته و تصویرگری هم کرده است. این کتاب ۴۰ صفحه ای ماجرای یک خرس را نقل می‌کند که کلاهش را گم کرده و با صبوری و مودبانه از تک تک حیواناتی که سر راهش سبز می‌شوند می‌پرسد که کلاهش را دیده‌اند یا نه.

من کلاهم را می‌خواهم6-

 

۷-«من… جین» به قلم و تصویرگری «پاتریک مک دانل» ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال، دیگر کتاب مصور کودک برتر سال ۲۰۱۱ است. در این کتاب ۴۰ صفحه ای داستان کودکی به نام جین و اسباب بازی‎اش که یک شمپانزه به نام جوبیلی است نقل می‌شود. وی همراه با اسباب بازی اش در رویاهایش سفر می‌کند و با حیات وحش آشنا می‌شود.

7-من...جین

 

۸-دیگر کتاب برتر امسال «مهاجر» اثر «ماکسین تروتیر» با تصویرگری «ایزابل آرسنالت» ویژه کودکان ۴ تا ۷ ساله است. در این کتاب ۴۰ صفحه ای، آنا دختربچه ای است که برای برداشت میوه و سبزی به شمال نقل مکان کرده است. درست مثل پرندگان مهاجر که در تابستان به شمال و در پاییز به جنوب مهاجرت می کنند.

8-مهاجر

 

۹-«امید ملی» نوشته «مات پنا» داستان قهرمان ملی بوکس یعنی «جو لوئیس» را با زبانی کودکانه نقل می‌کند. این کتاب ۴۰ صفحه ای که توسط «کادیر نلسون» تصویرگری شده، ویژه کودکان ۴ تا ۸ ساله است و بیوگرافی این قهرمان ملی را نقل کرده و آن را با زبانی کودکانه و نرم به تاریخ سیاسی دهه ۳۰ پیوند می دهد.

9-امید ملی

 

۱۰-«کنار هم بودن در سال نو» هم دهمین کتاب مصور برتر کودک امسال است که توسط «یو لی کیونگ» نوشته شده و تصویرگری آن هم به عهده «زو شنگ لیانگ» بوده است. شخصیت اصلی این کتاب ۴۰ صفحه ای ویژه کودکان ۴ تا ۸ ساله، دختربچه ای به نام «مائومائو» است. پدر این دختربچه که برای کار کردن به جایی دور سفر کرده، برای سال نو به خانه باز می‌گردد و او بسیار خوشحال است که باز هم خانواده اش شاد و خوشحال در کنار یکدیگر قرار دارند. وی پس از دیدن آتش بازی، همراه با خانواده کوفته برنجی می‌خورد که در ظرف او یک سکه پیدا می‌شود و او آن را به عنوان سکه شانس خود می داند ولی پس از مدتی سکه را گم می کند.

کنار هم بودن در سال 10-نو

 

منبع:nytimes.com

(Visited 102 times, 1 visits today)