موریس سنداک نویسنده آمریکایی کتاب ” سفر به سرزمین وحشی‎ها” روز گذشته در سن هشتاد و سه سالگی جان خود را از دست داد. به گزارش الفبا به نقل از گاردین، او در طول دوران حرفه‌ای خود که از سال‎های ۱۹۴۰ آغاز شد حدود ۲۰ کتاب نوشت و تصویرگری بیش از ۱۰۰ کتاب را انجام داد. اما کتاب “سفر به سرزمین وحشی‎ها” در سال ۱۹۶۳ بود که از او یک نویسنده مشهور بین المللی ساخت و بیش از هفده میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

این کتاب داستان پسرکی به نام مکس است که او را بدون شام به اتاقش می‎فرستند و در خیال خود ماجراهایی را تصور می‎کند. مکس سرزمین وحشی‎ها را کشف می‎کند و از آنجا که خود او در آنجا از همه ترسناک‎تر است، پادشاه وحشی‎ها می‎شود. سرانجام پس از ماجراجویی‎های لذت بخش وقتی دلش برای خانه تنگ می‎شود، به اتاق خوابش بر می‎گردد. اسپایک جونز در سال ۲۰۰۹ یک فیلم سینمایی بر اساس این کتاب ساخت.

30

سنداک در بروکلین نیویورک به دنیا آمد و در همان سنین نوجوانی از مرگ بسیاری از خویشاوندانش در هولوکاست آگاه بود. وحشت زمان کودکی او به‎طور خاص و دوران کودکی ب‎هطور عام او را به سمت این حرفه کشید. سنداک در یک مصاحبه گفته است: “من حاضر به دروغ گفتن به کودکان نیستم.”

کتاب مصور سنداک با عنوان “آشپزخانه شب” در سال ۱۹۷۰ جنجال‎های مختلفی را به دنبال داشت. تصاویر این کتاب یک پسربچه کاملا برهنه را نشان می‎داد که در یک آشپزخانه سورئال در یک سفر خیالی کیک می‎پزد. “آشپزخانه شب” در فهرست ممنوع و کتاب‎های بحث برانگیز انجمن کتابخانه آمریکا قرار گرفت. کتاب مورد علاقه خود سنداک از بین همه کارهایش، “بیرون از آنجا” است که به رقابت بین بچه‎های یک خانواده می‎پردازد. این کتاب داستان ایدا، دخترکی است که از خواهر کوچکترش متنفر است اما باید او را که توسط دیوهای اسرار آمیز دزدیده شده نجات دهد.

سنداک همچنین در جایی گفته که عنوان “تصویرگر کودکان” او را می‎رنجاند چون که به نظر می‎رسد این عنوان استعداد‎های او را کوچک می‎شمارد: “من باید نقش خود را بپذیرم. من هیچگاه مثل وینسنت ونگوگ خودم را نمی‎کشم. هیچوقت هم مثل مونه نیلوفرهای آبی زیبا نقاشی نمی‎کنم. نمی‎توانم. من در نقش احمقانه یک شخصیت کتاب کودک هستم.”

با این وجود، او در دنیای کتاب کودکان مشهور بود و بسیار بزرگ داشته می‎شد. او به عنوان برنده برخی از بزرگترین جوایز کتاب کودک از مدال کلدکات و جایزه هانس کریستین اندرسون تا جایزه یادبود آسترید لیندگرن برگزیده شد.

Sendak supervises Nickolodeon's animation of Little Bear

 

(Visited 96 times, 1 visits today)